Laatste nieuws

5
jun

Toma Smit, TOMA Bloemenservice

Toma Smit levert boeketten met biologisch geteelde bloemen aan bedrijfsleven en particulieren. Daarnaast zijn haar bloemen te koop bij Het Lokaal in De Kwekerij voor het station. Door Corona viel een groot deel van haar zakelijke klanten weg, maar wisten Hilversummers haar Bloemenservice beter te vinden. “Ik ben blij dat steeds meer mensen schone bloemen op tafel zetten.”

“Op een regulier boeket bloemen zitten zoveel insecticiden dat je het bij het restafval moet weggooien”, licht Toma haar keuze voor de biologische bloementeelt toe. “Biologisch eten heeft de aandacht, maar dat bloemen nog steeds met veel gifstoffen worden geteeld, is onbekend. Als het gaat om duurzaamheid, hobbelt de bloementeelt ergens achteraan.”

Lokale teelt
Ook in haar werk merkt Toma – zij is na een carrière in de zorg in 2018 met haar Bloemenservice gestart – dat de bloemensector niet op bloemisten is ingesteld die milieuvriendelijk willen ondernemen. “Op de veiling of bij de groothandel is niets te krijgen aan biologisch geteelde bloemen”, verklaart zij. “Daarom werk ik samen met lokale tuinders. Zij telen in de volle grond met biologisch zaad zonder chemische bestrijdingsmiddelen of kunstmest.”
Toma plukt bloemen op Hilversumse tuinderij LandinZicht en op een bloemenakker achter woonzorgcentrum De Beukenhof in Loosdrecht. “Ik vind het belangrijk om lokaal te kunnen ondernemen. Daarom ben ik ook lid van BVHilversum. Juist in deze tijd moeten wij als lokale ondernemers elkaar kennen, vasthouden en steunen”, zegt ze om te vervolgen dat haar bedrijfsvoering vooral baat heeft bij vaste, zakelijke klanten. “Het zaaien, stekken en oogsten van de bloemen is een lang traject met ondernemersrisico”, legt ze uit. “Ik kan de hoeveelheid bloemen die ik afneem van tevoren afspreken, omdat mijn zakelijke klanten elke week een nieuwe bos bloemen krijgen. Zo delen zij in de oogst en steunen zij de biologische bloementeelt.”

Schone bloemen
Door Corona viel een groot deel van die langlopende overeenkomsten weg. Cafés en restaurants moesten de deuren sluiten, evenementen gingen niet door en kantoormedewerkers zijn thuis aan het werk en zo verdween de bos bloemen op de balie. Toma: “Gelukkig wisten particulieren mij beter te vinden dan eerst. Ook voor hen ga ik graag aan de slag, maar het betekent wel meer werk dat moeilijker te plannen is. Voor elke bestelling moet ik nu apart een boeket plukken en schikken. Daarom wil ik – zodra het weer kan – de contacten met mijn zakelijke klanten aanhalen. Ook omdat ik bij deze groep mijn groene kringloop rond kan maken. Als ik een vaas nieuwe bloemen neerzet, neem ik de uitgebloeide bloemen mee om te composteren.”
Niettemin vindt de biologische bloemiste het zondermeer positief dat haar bekendheid bij de Hilversummers is gegroeid. “Ik werk en woon graag in Hilversum omdat de stad zo mooi in de natuur ligt. Met mijn Bloemenservice draag ik bij aan de biodiversiteit in de omgeving en breng ik de natuur naar de stad door mensen te laten genieten van verse bloemen direct van het veld.”

interview & tekst, Koosje de Beer  •  foto’s, Eric van der Vegt

Show Buttons
Hide Buttons