Covid interview

3
mei

Jan van Leeuwen, Eemland Reizen

Hij voelt zich in Hilversum als een vis in het water, zegt Jan van Leeuwen, directeur van Eemland Reizen. “De stad biedt voldoende volume voor een mooie omzet, maar is tegelijkertijd niet te groot voor persoonlijk contact.” De touringcarbranche heeft sinds de coronapandemie een gemiddeld omzetverlies van 80%, maar Jan gaat door. “Er stroomt Schots bloed door mijn aderen: opgeven zit er niet in”, klinkt het klip-en-klaar.

De leuke klantenkring, de aantrekkingskracht van de media en de goede sfeer; Jan van Leeuwen is ronduit positief over Hilversum dat hij zelf als een ‘topplaats’ omschrijft. Zijn vader is in 1987 Eemland Reizen gestart. Jan nam in 1995 het stokje over en is de drijvende kracht achter de onderneming aan de Nieuwe Havenweg die zich toelegt op de verhuur van touringcars. Een business die – zeker in Hilversum – veelzijdiger is dan menigeen denkt, benadrukt de directeur. “Wij vervoeren niet alleen senioren en kinderen, maar bijvoorbeeld ook de musici van het Metropool en Radio Philharmonisch Orkest of de buitenlandse gasten van internationale bedrijven zoals Nike”, somt hij op.

Net als andere sectoren is ook de touringcarbranche in de woorden van Jan ‘spijkerhard geraakt door de coronacrisis.’ Het Songfestival, het EK Voetbal en de Formule 1, het zijn maar een paar voorbeelden van grote opdrachten die hij kon wegstrepen. “Er lag echt veel werk in het verschiet en wij zagen in vliegensvlug tempo onze omzet verdampen”, blikt Jan, zelf woonachtig in Zaltbommel, terug. “Alleen specifiek groepsvervoer, voor het schoolzwemmen of voor musici van het MCO die streamingconcerten geven, blijft over.”

Zwaar weer om te ondernemen dus, maar voor de directeur van Eemland Reizen geen reden om bij de pakken neer te zitten. Hij denkt na over een nieuwe ondernemingsstrategie. Die varieert van het verhuren van de touringcars als opnamestudio tot het organiseren van een Beach barbecue voor al die mensen die nu maandenlang thuiswerken en snakken naar een teambuildingsuitje. “Eerst volgde  ik vooral het nieuws, maar dat gaf alleen maar een slecht gevoel”, zegt hij, het hoofd schuddend. “Ik ben daarmee gestopt om mij te richten op verfrissende dingen. Weg van de waan van alle dag groeide het besef dat ik deze kans moet grijpen om nieuwe uitdagende doelen te stellen.”
Websites als nlgroeit.nl en scalingup.com staan sindsdien gebookmarkt in zijn browser. “Ik volg hun webinars om mijn kennis over het ondernemerschap bij te spijkeren. Nu heb ik de tijd om hierover na te denken en mijn business case onder de loep te nemen.”

Leren en inspireren van elkaar is ook Jans belangrijkste drijfveer voor zijn lidmaatschap van BVHilversum. “Behalve het plezier en de gezelligheid biedt de ondernemersvereniging je ook de kans om snel in contact te komen met collega-ondernemers en ervaringen te delen”, zegt hij enthousiast Het idee voor een platform, waarop ondernemers hulp kunnen vragen of aanbieden, spreekt hem dan ook zeer aan. “Als mensen chauffeurs nodig hebben, kan ik altijd kijken wat ik kan doen”, is zijn open aanbod. “En natuurlijk heb ik hier ook touringcars staan. Voor een personeelsuitje misschien?”

tekst & interview, Koosje de Beer • foto’s, Eric van der Vegt

 

Show Buttons
Hide Buttons