Laatste nieuws

14
feb

‘Ieder bedrijf wordt een technologiebedrijf’

Dit zei trendwatcher Richard van Hooijdonk tijdens de bijeenkomst van BV Hilversum op 12 februari met als thema: ‘Het bedrijf van de toekomst’. Aan de hand van aansprekende voorbeelden liet Richard zien dat de wereld steeds sneller verandert en vaste waarden steeds korter houdbaar zijn, terwijl technologie gebaseerd op algoritmes terrein wint.

Het gevestigde management kreeg er flink van langs in het betoog van Richard van Hooijdonk. Veel raden van bestuur en managers opereren log, zijn weinig wendbaar en houden vast aan ingesleten structuren en gewoontes. In de stroomversnelling van vandaag moeten ondernemers mee veranderen. En dat is niet gemakkelijk, want de mens is niet gemaakt om te veranderen. ‘Disruptive management’ is dan ook een onvermijdelijke keuze voor bedrijven die nu en in de toekomst succesvol willen blijven. “Gewoonte vernietigt verandering”, hield hij de zaal met ondernemers voor. “Durf te experimenteren! Ik adviseer bedrijven om een deel van hun winst in onzekerheid te investeren.”

Verder brak hij een lans voor de jongeren, want vooruitstrevende bedrijven worden geleid door jong en oud samen. “Laat de directeur samen met een 25-jarige het bedrijf leiden. Bij succesvolle ondernemingen als Amazon.com en Tesla is ‘reversed mentoring’ allang gemeengoed.” Aan het eind van zijn presentatie hield hij de zaal een spiegel voor: 25% van de ondernemers zijn zwarte beren, wars van elke verandering, 60% valt in de categorie bruine beer, angstig, maar als het moet, zwemmen ze mee met de stroom. De 15% witte beren durven te knallen: zij nemen medewerkers aan die hun tegenpool zijn, worden enthousiast van meer anarchie op de werkplek en begrijpen dat de onderneming van de toekomst om toegankelijk, verbindend en inspirerend leiderschap vraagt. “Wat voor kleur beer zijn jullie?”

Het was een afsluiter van een boeiende avond, waarin andere sprekers voor de komst van de trendwatcher hun licht lieten schijnen over ‘het bedrijf van de toekomst’. Dagvoorzitter Inge van Dommelen gaf eerst het woord aan gastheer van de avond Roderick Alberti, directeur Bedrijven bij de Rabobank Gooi en Vechtstreek. Roderick blikte terug op de Rabobank Circular Economy Challenge. Een inspirerende bijeenkomst, waar een van de deelnemers inbracht dat zij zich elke vijf jaar terugtrok op een (wadden) eiland om te reflecteren. “Daar neem ik een voorbeeld aan. Soms even niets doen, geen mensen zien en de vraag te beantwoorden: Waar sta ik en waar wil ik heen?”

Een vraag die prachtig aansloot bij de zeepkist van de avond. Deze keer met ondernemer Tobias Stöcker van Leadership Dialogue, een praktijk voor teamontwikkeling en -coaching. Tobias helpt teams die niet tevreden zijn met ‘prima’ samenwerken en beter willen. Ook voorzitter Matthieu Feijen heette de aanwezigen van harte welkom en onthulde dat hij de 10 kilometer zal lopen tijdens de Hilversum City Run op 14 april a.s. Hij riep alle leden van de BV Hilversum op om ook te komen als deelnemer of toeschouwer.

Na de zeepkist ging Ruud Bochardt in gesprek met Chudi Uzozie van Ollie. Een ‘ollie’ is een skateboardmove, maar ook de naam van Chudi’s onderneming die gespecialiseerd is in het uitdagend en aantrekkelijk maken van persoonlijke ontwikkeling voor leerlingen en studenten in het onderwijs. Een van de projecten van Ollie is ‘The Board Room’. In deze ‘bestuurskamer’ is plek voor acht ambitieuze ondernemende jongeren uit de omgeving Hilversum. De jongeren krijgen een half jaar lang gratis training van jonge start-ups en ervaren ondernemers die allemaal succesvol zijn in hun eigen markt. De resultaten van de eerste editie zijn veelbelovend. Voor de editie van dit jaar zoekt Chudi nog ondernemende jongeren: de witte beren van de toekomst.

Kortom, een inspirerende avond met veel waardevolle inzichten en nuttige tips. Om je bedrijf klaar te maken voor de toekomst moet je jezelf realiseren dat verandering de enige vaste factor is voor de ondernemer van vandaag. Laten we elkaar helpen met het voeren van de goede dialoog bij BV Hilversum. Samen beter ondernemen!