Laatste nieuws

15
Sep

Achter de schermen met BV Hilversum


door Corrie Gramser

De wereld van televisie is voor veel leden van BV Hilversum onbekend terrein. Extra bijzonder dus dat we op 12 september een kijkje mochten nemen achter de schermen van de Oscar Romero Studio’s. In het doorsnee bedrijfspand bleek een high-tech bedrijf schuil te gaan. Het was een informatieve avond, met als verrassing live muziek tijdens de borrel.

Een pand aan de gelijknamige weg, parkeren bij de buren, badge in ontvangst nemen en doorlopen naar de kantine op de eerste etage. Een heerlijk soepje uit een glas en lekkere Italiaanse hapjes, keurig verzorgd door Oscar Romero Studio’s waar we te gast zijn. Tot zover een doorsnee bijeenkomst van BV Hilversum. Tot we voor het hoofdprogramma de opnamestudio worden binnengeleid. Opeens zitten we op een tribune met uitzicht op het decor van ‘Snap het’, een nieuw kinderprogramma van Nickelodeon. Met het oog op copyright zijn foto’s niet gewenst. Jammer voor onze fotograaf, die al verlekkerd rondliep met zijn camera.

Voorzitter aan het woord
Coen Janssen stapt in de schijnwerpers en heet ons welkom. Na wat persoonlijke anekdotes waarmee hij de veranderingen in de wereld van de televisie schetst, geeft hij onze voorzitter Kim van Kampen het woord. Deze eerste bijeenkomst na de zomervakantie is er wel het nodige te melden. Zo vestigt hij even de aandacht op Ruud Bochardt, die door een fietsongeval niet aanwezig kan zijn, een kaartje wordt op prijs gesteld. Ook Richard Claussing wordt genoemd, hij gaat zich bezighouden met de nieuwe-ledencommissie. De Marcom zoekt versterking voor het schrijfwerk en de marketing.
Kort voor de vakantie is gestart met ‘Tafeltje van zes’. Door het kleinschalige ervan, slechts zes ondernemers, kom je wat nader tot elkaar dan in de grote bijeenkomsten. Er zijn nu vier van deze groepjes. Wie dit ook wil, kan een mail sturen naar Lous van Haarst, secretaris van BVHilversum.
In het kader van ‘ken uw medelid’ en nader tot elkaar komen, wordt ook de website aangepakt: er komt een besloten deel waar alle ledeninformatie komt te staan.
Kim sluit af met de oproep om je mede-ondernemer te nomineren voor de Verkiezing Hilversumse Onderneming van het jaar. Hoe leuk zou het zijn als dit keer een ondernemer van BVHilversum de titel in de wacht zou slepen?!

De zeepkist
Er staat een echte zeepkist klaar dit keer, maar de sprekers mijden hem. Ze vinden de schijnwerpers waarschijnlijk al voldoende. Als eerste spreekt Paul Basset, coördinator van Hilversum Honderd. Het is een challenge om Hilversum groener en gezonder te maken. Hoofdpartner en initiatiefnemer is de gemeente, maar BVHilversum was één van de eerste partners die aansloot bij de nu inmiddels ongeveer dertig partners in Hilversum. Paul doet een oproep om te bedenken hoe je zelf binnen je organisatie energie zou kunnen besparen. Dien je plan voor 30 september in. Als je wint, heb je gelijk geld om het plan op te starten.
De prijsuitreiking is op 10 oktober in De Stookplaats en wordt gecombineerd met de volgende bijeenkomst van BVHilversum. Een uitnodiging volgt.

Kjeld Vosjan betreedt als tweede spreker de spotlights. Als centrummanager is hij nu al een paar jaar bezig om voor Hilversum een ‘merk’ op te bouwen. Drie bureaus hebben nu gezamenlijk een beeldmerk ontwikkeld, waarbij gespeeld is met de letters in opvallende kleuren. Tijdens de Dutch Media Week is het merk met een teaser campagne gelanceerd en wordt er nu gezocht naar draagvlak onder bedrijven en bewoners. In het kader van de citymarketing worden er allerlei producten ontwikkeld. Wil je hier als bedrijf ook wat mee, zoek dan contact.

De zeepkist is er voor de leden, om hun diensten in een paar minuten onder de aandacht te brengen. Wil jij dat ook? Meld je er dan voor aan.

Oscar Romero Studio’s
Dan krijgt Ferry Ouwendijk, directeur van Oscar Romero Studio’s, het woord. Hij legt uit dat de studio’s onderdeel uitmaken van de Media Choice Group, gevestigd in Naaldwijk. Het moederbedrijf houdt zich onder andere bezig met het verlokaliseren van 140 zenders over heel Nederland en het vernederlandsen van zenders als Discovery.
Omdat alles zich verzamelt in Hilversum en vanuit hier weer wordt verspreid, hebben ze ervoor gekozen om zich met de studio in de mediastad te vestigen. Ze willen producties maken voor de kleinere zenders, die niet in de andere studio’s worden opgenomen.
Pieter Hornix, mede-eigenaar van Oscar Romero Studio’s, geeft ons vervolgens een inkijkje in de ontwikkelingen op televisiegebied. Vooral de pogingen tot het ontwikkelen van nieuwe dingen is interessant. Zo vertelt hij over het jammerlijk mislukken van de 3D televisie en de 4K televisie die daarop volgde. De 4K televisies worden wel verkocht, maar er zijn zo goed als geen programma’s voor. Met hun eigen bedrijf zijn ze nu met twee leuke projecten bezig: televisie beleven via virtual reality brillen en meten van de beleving van televisie via brain sensors.

Rondleiding
In vier groepen worden we rondgeleid door het bedrijf. Dan pas merk je wat er allemaal komt kijken bij het televisie maken. Via de regiekamer, multitasking kantine en webcast studio komen we in één van de vijf montagekamers. Daar zien we via een muziekopname van Gerard Joling hoe we als kijker voor de gek worden gehouden. In de regieruimte van de webcaststudio wordt ons uitgelegd dat ook bedrijven bij hun terecht kunnen voor eigen internetuitzendingen. Ideaal als je via internet je verhaal aan een redelijk groot publiek kwijt wilt. Als laatste nemen we een kijkje in de werkkamer van de audio-nabewerker annex muziekmaker. Hij laat ons een shot van ‘Snap het’ zien, met en zonder ondersteunende geluiden. Hij maakt alle geluidjes zelf, voor een deel op een prachtige Fairlight uit de jaren tachtig. Het is volledig maatwerk.

Netwerkborrel
De rondleiding eindigt weer in de studio. Daar blijkt als verrassing live muziek te zijn van de Jenn Vocals, met heerlijke jaren zeventig nummers. De muziek is onversterkt en daardoor op een prettig volume om erbij te netwerken. Er wordt dan ook uitgebreid met elkaar gepraat en intussen genoten van een hapje, drankje en de aangename muziek.

Dit evenement werd mede mogelijk gemaakt door:
Oscar Romero Studio’s, Marjoleins Bloemenboetiek en Sligro Hilversum.