Laatste nieuws

12
feb

Eric van der Vegt

Eric van der Vegt is ooit begonnen als ‘letterschilder’. “De belettering op de gevelrand van café ’t Tolhuis aan de Soestdijkerstraatweg, komt uit mijn beginperiode”, vertelt hij. Vorig jaar heeft hij nog de huisstijl ontworpen en handbelettering gedaan voor het nieuwe pand van de biologische slager aan de Groest.

Veel Hilversummers zullen Eric beter kennen door de muurschilderingen die hij voor Hilversum heeft gemaakt. Toch is de ‘manisch-creatief’ zoals hij zichzelf noemt niet bewust trots op zijn werk. “Ik kijk meer naar de praktische kant”, bekent hij. “Op de elektrakasten bij Mout bladdert de verf van de muurschildering af. Daar moet wat aan gebeuren.”

Is hij kunstenaar? Eric ziet zichzelf eerder als ambachtsman. “Anderen moeten maar zeggen of mijn werk kunst is. Om iets kunst te noemen moet het werk voor mij voldoen aan ‘VCOC’ dat staat voor: vakmanschap, creativiteit, originaliteit en continuïteit.” Het is ook de reden dat hij altijd lid is geweest van ondernemersverenigingen. “Ik heb grote bewondering voor mensen die uit niets een groot bedrijf opbouwen. Die verhalen hoor ik bij BVHilversum en inspireren mij in mijn eigen werk.”

In zijn ondernemerschap is de vraag ‘wat doe je?’ belangrijker voor hem dan ‘wat ben je?’. “Dertig jaar geleden was er nog geen internet. Ik ging met mijn portfolio bij ondernemers langs de deur om te vragen of zij een nieuwe belettering nodig hadden. Dit vertelde zich door, zodat ik later steeds meer opdrachten kreeg.” En als er even tijd overbleef, creëerde Eric zijn eigen werk. “Tijdens de bankencrisis schilderde ik als Mister Xmas ’s nachts winterschilderingen op de ruiten van cafés en restaurants”, haalt hij herinneringen op. “Een QR-code verwees naar een website met meer schilderingen. In 2009 kwam de Gooi en Eemlander erachter dat ik het was.”

Corona is zijn derde crisis, stelt de creatief ondernemer, maar ook nu heeft hij genoeg opdrachten. Misschien wel omdat hij zich niet wil binden aan een vak en de tijdgeest goed aanvoelt. “Internet kwam op en ik bood mijn klanten aan dat ik naast de belettering op de etalage ook hun website kon ontwerpen. One-stop-shopping avant la lettre. Zo werd ik al snel een van de eerste internetondernemers. Inmiddels heeft mijn broer de hosting overgenomen.”

Eigenwijs is hij ook geweest, bijvoorbeeld in zijn trouw aan Hilversum. “Iedereen vond dat ik naar de grote stad moest, maar ik heb altijd gezegd dat ik liever Hilversum mooier wil maken. Waarom zou ik het ver zoeken, terwijl het ook om de hoek kan?” Lachend: “Ook hierin ben ik een voorloper geweest, want lokaal ondernemen is nu harstikke hip.” Wat niet wil zeggen dat de kunsten volgens hem voldoende worden gewaardeerd door de beleidsmakers van de mediastad. “Er was altijd erg veel aandacht voor de media en weinig voor de culturele sector. We zijn nu bezig met een inhaalslag, maar Hilversum is lange tijd niet erg inspirerend geweest voor de kunsten.”

 interview & tekst, Koosje de Beer  •  foto, Bart Landman – hstotaal.nl

Show Buttons
Hide Buttons