Laatste nieuws

20
nov

Bedrijven in transitie

Een tachtigtal Hilversumse ondernemers kwamen 13 november naar de bijeenkomst Bedrijven in transitie van BVHilversum. Deze tijd van grote sociale, economische en ecologische veranderingen vraagt van bedrijven, in toenemende mate, flexibiliteit, veerkracht en innovatievermogen. Bestaande structuren en markten in allerlei sectoren zijn voortdurend in transitie en veranderen in sneltreinvaart. Bedrijven kunnen slim inspelen op deze transities door zich te richten op het creëren van toegevoegde waarde middels nieuwe vormen van ondernemen. Dit vraagt voor bedrijven in de praktijk vaak om het heruitvinden van hun eigen corebusiness, structuur, routines en interne bedrijfscultuur.

De avond begon traditiegetrouw met een aangeklede borrel, dit keer verzorgd door FLORIS Catering & Traiteur. Floris Kok werkt uitsluitend met dagverse producten. “Binnen 24 uur na aankomst van de producten is de catering de deur uit”, zo belooft hij de aanwezigen op de Zeepkist later in de avond. Naast de catering van diners met tien personen tot events met 2000 mensen, verzorgt Floris desgewenst ook de aankleding van het event en de muziek.

Het aantal genomineerden voor de verkiezing Ondernemer van het Jaar is verdubbeld ten opzichte van het vorig jaar. Dit goede nieuws kon het bestuur brengen in één van de gerenoveerde vergaderzalen van Gooiland, congrescentrum, hotel en theater. Gooiland was de stijlvolle venue voor het een na laatste BV Hilversum event van dit jaar met als thema: ‘Bedrijven in transitie’.

Voorzitter Matthieu Feijen opende namens het bestuur het officiële deel van de bijeenkomst. In een kleine ALV presenteerde het bestuur de begroting en ontvouwde het een deel van de plannen voor 2019. Zo worden de gesprekken met de gemeente Hilversum over het ondernemersklimaat (ruimte om te ondernemen) in Hilversum verder geïntensiveerd en wil het bestuur de aanwezigheid van BV Hilversum op sociale media naar een hoger niveau tillen.

Aan de hand van een aantal stellingen peilde Matthieu de mening van de leden over de toegevoegde waarde van BV Hilversum. Met de stelling: ‘Als lid van BV Hilversum kan ik bijdragen aan een goed ondernemersklimaat’ bleek ongeveer 20 procent van de aanwezigen het eens. Matthieu hoopt de twijfelaars nog over de streep te trekken. “Ik denk dat we onvoldoende beseffen dat wij als collectief veel kunnen bereiken”, zei hij vol overtuiging.

Ook uit de resultaten van de enquête die het bestuur onder 1.700 ondernemers heeft gehouden, blijkt dat BV Hilversum een belangrijke speler is in ondernemend Hilversum. “Samen met Ondernemersvereniging Zuid West zijn wij een van de grootste ondernemersvertegenwoordigingen van Hilversum”, benadrukte bestuurslid Quido Schaafsma. Kennis ontsluiten, belangenbehartiging en het versterken van BV Hilversum als netwerkvereniging zijn dan ook voor het bestuur de speerpunten van beleid voor komend jaar. Met deze pakkende afsluiting van het formele deel van de avond was het hoog tijd voor de twee zeepkistpresentaties.

Na de pitch van Floris Kok was het de beurt aan Kim van Kampen en Peter den Uil om namens de Rotary op de denkbeeldige Zeepkist te stappen. De Rotary organiseert dit jaar voor de derde keer ‘De Santarun’ op zaterdag 15 december 2018. Deelnemers leggen drie kilometer af in een Kerstmanpak. Of zij dit wandelend of hardlopend doen, is aan de deelnemers zelf. De opbrengsten van de Santarun gaan naar de Nierstichting en de J.H. Donnerschool in Hilversum.

Philip Lamers, directeur van Gooiland en gastheer van vanavond kreeg langer de tijd om het publiek mee te nemen in de roemruchte historie van het gebouw van Jan Duiker en de transitie die het bedrijf doorgemaakt heeft. Zelf is hij bij Gooiland betrokken geraakt als DJ toen het interieur in zijn eigen woorden nog ‘rood, pluche en nep was’. Philip heeft zakelijk en persoonlijk veel moeten overwinnen, voordat hij het concept kon neerzetten zoals het er nu staat: zakelijk, licht, ruimtelijk en zo dicht mogelijk bij het idee dat architect Duiker voor ogen had bij de bouw van Gooiland in 1936. “Voortaan kijken wij alleen naar onszelf en niet meer naar anderen. Terugkijkend is dat de belangrijkste les die ik heb geleerd”, antwoordt Philip eerlijk op een vraag uit de zaal.

Rond the Green Center, the Green Lounge en het theater zijn 17 sub zalen gesitueerd, waarmee evenementenlocatie Gooiland geschikt is voor een event met 1500 man. Vanzelfsprekend is het ook mogelijk om de ruimtes te huren voor kleinere bijeenkomsten en congressen.

Na het gepassioneerde betoog van Philip, konden de aanwezigen de nieuwe sfeer in Gooiland zelf ervaren tijdens een rondleiding door het gebouw, waarna de avond in stijl werd afgesloten met een laatste drankje.